Hør om Poul Janus Ipsens kunst i Kunstetagerne

Profilbillede
dato

I Kunstetagerne kan man lige for tiden nyde læskende, kolde drikke. Coca Cola, Ramlösa, Carls Special og Red Bull, for blot at nævne nogle få. Det skyldes dog ikke, at Kunstetagerne er gået ind i restaurationsbranchen.

Drikkevarerne er motiver i maleren Poul Janus Ipsens serie af nye malerier, Street Cans. Torsdag den 29. juli kl. 15 indbyder Kunstetagerne til en gratis omvisning, hvor kunstfaglig medarbejder Anne Lie Stokbro fortæller om sammenhængen mellem læskedrikke og samfundskritik i nutidskunsten.

De velkendte læskedrikke hører blandt de største, globale brands, og i sin serie beskæftiger Poul Janus Ipsen sig med, hvad der sker med restproduktet, affaldet, når vi i sommerens hede har slukket tørsten. Mange aluminiumsdåser med multinationale virksomheders logo på ender således udenfor flaskeautomaterne og skraldespandene og kan i stedet findes på gader og pladser eller ude i naturen. Med Street Cans sætter Poul Janus Ipsen fokus på dette hjørne af affaldsproblemet.

Motiverne er fladkørte sodavands- og øldåser, som Poul Janus Ipsen har samlet sammen ude i naturen omkring gården på Bogø og malet med størst mulig detaljegrad. Det betyder, at Coca Colas svungne logo i rød og hvid, Ramlösas citrongule friskhed, Carls almuefarver og Red Bulls stangende tyre er let genkendelige, men der er samtidig noget sært trykkende ved den transformation, som dåserne har gennemgået i trafikken. Det velkendte deformeres men er stadig genkendeligt, og malerierne rummer en egen skønhed, selvom motivet er forurening og sløseri af værste skuffe.

Kritikken af forbrugssamfundets køb-og-smid-væk mentalitet er ikke ny hos Poul Janus Ipsen. Hans kunst har siden 1970’erne kredset om det kapitalistiske samfunds materialisme, om hvordan vi forvalter jordens ressourcer og behandler naturen. Med Street Cans tager han fat i noget, vi alle har førstehåndskendskab til, og han gør sin kritik ekstra skarp ved at fremhæve forfaldets skønhed.

Omvisningen varer ca. 45 minutter, og alle er velkomne.

Kilde: Redaktionen