Et stærkt samarbejde mellem kabinescooter.dk, Ungecenter Mariagerfjord og Ungdomsskolens Erhvervsklasse.
For et par uger siden løb min bil tør for sprinklervæske, og jeg kunne simpelthen ikke finde det lille håndtag der åbner kølerhjelmen, så jeg kunne fylde nyt på. Heldigvis, skulle jeg undervise i Erhvervsklassen den dag, og i løbet af 3 minutter havde et par af drengene fikset det for mig. De var klart på hjemmebane.
På samme måde er Rasmus på hjemmebane, da jeg besøger ham hos Kabinescooter.dk, hvor han er i praktik i et EGU-forløb skabt i samarbejde mellem Ungecenter Mariagerfjord, Ungdomsskolens Erhvervsklasse og Kabinescooter.dk.
En EGU er en vekseluddannelse, der består af perioder på skole og perioder i praktik. Det er en praktisk baseret uddannelse, hvor der lægges vægt på læring gennem joberfaring, og hvor teori spiller en mindre rolle. Formålet med uddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kompetencer, der kan føre til job eller fortsat uddannelse.
Rasmus er i fuld sving da jeg kommer, og jeg undskylder for at forstyrre, men det var intet problem og han fortsatte ufortrødent med at installere oliefyr mens vi snakkede.
”Hvad skruer du i?”, sagde jeg som fuldstændig fremmed på et værksted og Rasmus forklarer hvordan man kan lave varme i kabinen på scooterne.
Hos Kabinescooter.dk sælger de to slags scootere; en udgave på tre hjul og en på fire. Det er en ung virksomhed, som startede op for 5-6 år siden og udvikler sig dag for dag. Rasmus og Jørgen, som viser mig rundt, på det store lager og på værkstedet, fortæller hvordan de hele tiden kigger på nye muligheder indenfor deres felt, fx i forhold til el-biler.
Virksomheden har også være udfordret under Corona pandemien, da de får flere af deres reservedele fra Kina, og derfor har de oplevet længere leveringstid. Men når de modtager rå-delene, begynder Rasmus og kollegerne på værkstedet at finde ud af hvilke reservedele, der skal installeres, så de imødekommer den enkeltes behov til scooteren.
”Jeg er ikke så vant til at få ros”
”Vi synes det går godt”. Jørgen griner mens han fortæller at Rasmus fra dag ét har kastet sig ud i opgaverne på værkstedet uden stort behov for forklaringer. Rasmus har ikke rigtig nogen kommentarer til det, og skruer blot videre på oliefyr-installationen.
Rasmus skal være i praktik og skoleforløb hos Kabinescooter.dk i 2 år.
Han synes det er svært at tage stilling til lige nu hvad fremtiden bringer, men han fortæller at der er tilrettelagt et godt praktikforløb, hvor han skal igennem 20 ugers kurser og skoleforløb sammenlagt ud af de to års praktik.
Skoledelen af praktikken er anderledes end den skole Rasmus har gået i indtil nu. Noget af skoleforløbet indebærer nemlig rekvirering af kørekort til diverse køretøjer blandt andre bil, truck og trailer, men også kurser i elektriske installationer i biler, bremser og meget mere.
Hele forløbet er særligt tilrettelagt ift. Rasmus’ og Kabinescooter.dk’s ønsker og muligheder, for som Jørgen forklarer det, så ‘falder de lidt ned mellem to stole’, hvor man måske enten ville skulle i praktik som cykelmekaniker eller cykelhandler, eller i bilbranchen - men hos Kabinescooter.dk skal man kunne lidt fra begge verdener og ydermere også arbejde med, hvad de kalder fremtidens køretøjer; el-scootere og el-biler. Så Rasmus’ praktik er faktisk opfundet og sammensat af flere elementer fra de mere typiske mekaniker- og teknikeruddannelser.
Rasmus er vant til at makke i sin egen scooter derhjemme, og derfor er en praktikplads som denne oplagt.
Det er lidt noget andet end at gå i skole hver dag, og selvom nogle dage stadig kan være lidt kedelige, så fortæller Rasmus at det er meget motiverende for ham at han får sin ’elevløn’ og at han stiger lidt i løn efter et år, samt at det er ‘ret fedt’ med alt det forskellige han lærer.
Rasmus møder kl. 7.30 alle hverdage, og det kan godt være lidt hårdt at komme op – men han mærker motivationen hver den første i måneden, siger han med et smil.
Da jeg spørger ind til hvor mange scootere de leverer til de forskellige målgrupper, fortæller Rasmus at der kan være stor geografisk forskel på hvor der købes flest scootere. Det er et interessant samfundsmæssigt indblik han får i virksomhedens udfordringer og ambitioner. På samme måde fortæller Jørgen om deres import muligheder, og det er helt tydeligt at mærke på dem begge at det er en virksomhed som ser muligheder i forskellige markeder.
Rasmus arbejder konstant mens vi taler sammen, og det er meget tydeligt at han tager sit arbejde alvorligt. Både Jørgen og jeg roser ham, men han er ikke så vild med opmærksomheden, selvom den er velfortjent.
Rasmus fortæller, at han ikke er vant til at få ros for sit skolearbejde, så derfor ved han ikke rigtig, hvad han skal svare, når Jørgen roser ham.
Lærepladsen fandt en elev i stedet for at eleven fandt en læreplads
Noget af det som betyder meget for Jørgen, da jeg taler med ham efterfølgende, er at være med til at skabe muligheder for de unge mennesker som ikke passer ind på et universitet eller på en boglig bacheloruddannelse. ”Vi har brug for håndværkere, og der bliver ved med at være brug for gode håndværkere”, som han siger.
Ovenstående holdning bakkes op af lærerteamet i Erhvervsklassen i Mariagerfjord Ungdomsskole, hvor Rasmus tog sin 9. klasse afgangseksamen i dansk og matematik, og hvor han fik mulighed for at afprøve flere praktikker.
I Erhvervsklassen prøver eleverne kræfter med forskellige fag som fx. VVS, byggeri, murerfaget, mekaniker og madlavning - og samtidig gennemfører de flere praktikker - med henblik på at give eleverne en mulighed for at blive mere afklarede med hvad de vil med job og uddannelse, når de forlader skolen.
Da der ikke findes et specifikt lærlinge-forløb til lige netop det arbejde Rasmus laver nu, er praktikken sammensat af forskellige elementer fra knallert, -cykel, -bil og EL-branchen, så det passer til det han skal kunne som ansat hos kabinescooter.dk.
Jørgen forklarer at det er en bæredygtig tankegang der har drevet ideen om denne praktikplads. De kunne også have ansat en udlært mekaniker eller cykelsmed, men at Rasmus kan varetage flere forskellige typer opgaver når han er færdig, vil være en gave for både dem og Rasmus.
Denne type praktikpladser opstår ud af et stærkt samarbejde mellem virksomhederne, Mariagerfjord Ungdomsskole og Henrik Sloth fra Ungecentret. I det her tilfælde opsøge Jørgen Ungecentret, som tog kontakt til erhvervsklassen - hvor Flemming med sit kendskab til eleverne kan være med til at finde lige den elev, som ville være et godt match til virksomheden. Som her med Rasmus, der har et ønske om at arbejde med scootere.
”Vi er iværksættere, vi tænker kreativt og prøver at gøre tingene på nye måder. Det er hammer-spændende!”, siger Jørgen.
Corona har drillet lidt i forhold til nogle af de kurser Rasmus skulle have deltaget i her i vinter, men ”vi må bare være lidt hurtige på fodskiftet og prøve at tilpasse os lidt til tiderne”, forklarer Jørgen.
Men når nu skolen åbner op igen, så er det faktisk med til at skabe lidt dynamik mellem de ansatte. Det er 10 år siden nogen af de andre har været på skolebænken, så derfor giver det hele virksomheden en masse at Rasmus kommer retur med ny viden til at kunne dele med de andre på værkstedet.
Rasmus er fra dag ét blevet en del af holdet og har kastet sig ud i arbejdet, uden at det har krævet alverden forklaring fra de andre på værkstedet – men de arbejder tæt sammen og der er altid mulighed for guidning hvis han har brug for det, forklarer Jørgen da han begejstret fortæller om deres produktion.
Vi er stolte af at være med til at gøre en forskel for vores kunder, og vi synes det er rigtig godt at have Rasmus med på vognen, afslutter Jørgen.