I går, den 13. juli 2022, modtog Nordjyllands Politi en anmeldelse om, at en 88-årig kvinde i Hobro var blevet udsat for bedrageri.
Kvinden forklarede, at hun tidligt onsdag eftermiddag blev ringet op af en mand fra hendes bank. Manden, der lød både høflig og troværdig, spurgte blandt andet ind til kvindens forsikringsforhold og forhørte sig til smykker i hjemmet, der jo kunne forsikres. Forklarede altså den ”venlige” mand over telefonen.
Mens hun talte med ham, ringede det pludselig på hendes hoveddør. Udenfor stod en nydelig ung mand – og den anden mand, den ”venlige” i telefonen, sagde, at hun blot skulle aflevere sit gamle hævekort til den unge mand, da hun nemlig fredag ville få et nyt hævekort af banken. Det gjorde kvinden.
Efterfølgende blev der så hævet 10.000 kr. på kvindens konto.
Politiet i Hobro efterforsker i øjeblikket sagen – og efterforskningsleder Mikkel Brügmann løfter en advarende pegefinger.
”Vi har haft lignende bedrageriforhold før – indtil videre har vi dog kun for nylig haft denne ene sag hos os i Hobro, men jeg vil gerne advare borgerne mod den slags svindelnumre.”
Man skal ikke, tilføjer politikommissæren, oplyse sine koder til nogen, ligesom man skal være skeptisk og kritisk. Bankfolk kører ikke rundt og inddrager folks hævekort. Bliver du ringet op af banken, og du er i tvivl, kan du lægge på og selv ringe op til din bank og spørge efter pågældende.
”Pas på,” lyder advarslen fra Mikkel Brügmann, ”svindlerne kan virke overbevisende og veltalende. Husk din sunde fornuft.”